Odyschrift
Sjeef
2011-07-11 15:52:17 UTC
Ik heb nog weer eens de moeite genomen om 'Odyschrift' in te toetsen in een
zoekmachine.
Dan kom ik uit o.a. bij odyschrift.nl .
Daar staat dat het nog in ontwikkeling is.
Dan volgt er een tekst waar je als normaal mens geen touw aan vast kan
knopen.

Ooit heb ik een vraag gesteld of er toepassingen zijn voor deze interface.
Maar daar is de ontwerper niet toe in staat.
Wel is hij in staat om ontzettend veel woorden vuil te maken, maar iets
helder uitleggen doet hij niet.
Althans niet voor mij.

Nu lees ik deze nieuwsgroep dat Odyschrift nog wat abstract is.
Abstract?

Wat is er abstract aan een interface waarmee je tussen een mens en een
elektronisch apparaat communiceert?
Daar hoef ik geen natwoord op te hebben, want dat wordt toch maar geleuter.

Toepassingen! - daar wil ik een klip-en-klaar antwoord op zien.
--
Vriendelijke groeten,

Gerard Schaefers
Peter Elderson
2011-07-11 15:57:28 UTC
Post by Sjeef
[...]
Er is maar 1 toepassing: erover leuteren op usenet! Maar daarvoor is het
dan is dan ook erg geslaagd.
Alle van Meeteren
2011-07-11 16:52:44 UTC
Post by Sjeef
[...]
Beste Gerard,

Odyschrift is overal toepasbaar, maar dat zal niet het antwoord zijn
dat je zoekt. Het prototype dat ik maak versnelt en vereenvoudigt de
interface van een tekstverwerker (Word) Het is bedoeld voor iemand
die Word gebruikt voor een beperkt en overzichtelijk aantal acties. Is
dat de toepassing waarover je zou willen horen?

Wat mag ik van je verwachten als je ervan overtuigd raakt dat er
zinvolle toepassingen zijn voor Odyschrift?

Alle
Peter Elderson
2011-07-11 17:26:13 UTC
Post by Alle van Meeteren
Post by Sjeef
[...]
Hij heeft een makro gemaakt om die paar wordbestanden die hij meestal
gebruikt, elk onder 1 sneltoets te zetten. De rest van de 600 funkties gaat
net zo, zegt- ie.
Sjeef
2011-07-11 17:26:24 UTC
Post by Alle van Meeteren
Post by Sjeef
[...]
Je moet geen vragen stellen, maar antwoorden geven.
Kennelijk ben je daar niet toe in staat.
Word? Gaat het gebruik van Word beter met Odyschrift?
Laat zien.
--
Vriendelijke groeten,

Gerard Schaefers

Website: http://www.sjeef.eu

' Vergeten' groenten? Nieuwe rubriek:
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Groenten/00groenten.html
Alle van Meeteren
2011-07-11 18:51:42 UTC
Post by Sjeef
Post by Alle van Meeteren
Post by Sjeef
[...]

Op het moment zet ik naast elkaar hoe bepaalde taken in Word worden
gedaan als de fabrieksinstellingen worden gebruikt en hoe dat zelfde
wordt gedaan als Odyschrift wordt gebruikt.

Een student van de Haagse Hogeschool heeft mij benaderd of hij van
Odyschrift zijn afstudeeropdracht kan maken. Uiteraard vind ik dat een
goed idee. Dat zal zijn beslag krijgen ergens in 2012. Na dat
onderzoek zal een en ander veel meer helder zijn. Maar voor dat
tijdstip wil ik het prototype niet plompverloren aan de openbaarheid
prijs geven.

Mogelijk kunnen jij en ik via e-mail van gedachten wisselen aan de
hand van de vergelijking die ik maak. Ik wil van te voren wel weten
wat ik van je verwachten kan. Welke ervaring en interesses breng je
mee? Voor het geval je hier op al via e-mail wilt reageren: mijn
email adres is ***@odyschrift.nl.

Alle
Rene
2011-07-11 19:00:55 UTC
On Mon, 11 Jul 2011 11:51:42 -0700 (PDT), Alle van Meeteren
Post by Alle van Meeteren
Op het moment zet ik naast elkaar hoe bepaalde taken in Word worden
gedaan als de fabrieksinstellingen worden gebruikt en hoe dat zelfde
wordt gedaan als Odyschrift wordt gebruikt.
Hoeft niet eens. Hou toch eens op met die dikdoenerij. Je hebt toch
een prachtig proyotype? Vertel welke knop je indrukt en wat er dan
Allemaal gebeurt. BEWIJS wat je beweert,

Voor een uitleg over hoe Word dat standaard doet hebben we jou niet
nodig.

(let op: Concrete vraag. Er komt helemaal geen antwoord, OF een
ontwijkend antwoord van pak m beet 284 regels).
B. B.
2011-07-11 19:50:12 UTC
Post by Alle van Meeteren
[...]
Dan moet eerst die student met iets komen, natuurlijk. Ik vraag me af
hoe hij een student aan de "Haagse Hogeschool" (?) zo gek heeft
gekregen. Zou hij die jongen betalen? En heeft Van M. in dat geval wel
een geheimhoudingsbeding gemaakt? Voer voor de Volkskrant?

Als die student "odyschrift" bouwt, gebeurt wat ik altijd heb bevroed:
iemand anders doet het werk en Van M. wil met de eer gaan strijken. Het
is ten hemel schreiend.
Post by Rene
Voor een uitleg over hoe Word dat standaard doet hebben we jou niet
nodig.
Nee, een student van de Haagse Hogeschool =:)
Post by Rene
(let op: Concrete vraag. Er komt helemaal geen antwoord, OF een
ontwijkend antwoord van pak m beet 284 regels).
Er komt antwoord als die student klaar is. Jij begrijpt er niets van. =:)
B. B.
Hopperman
2011-07-11 19:52:50 UTC
Post by B. B.
Er komt antwoord als die student klaar is. Jij begrijpt er niets van. =:)
Laten we hem Guus noemen. Naar Guus Flater.

Ik geloof er verder geen snars van.

Of er zit een rare aap in de mouw.
Rene
2011-07-11 20:07:53 UTC
On Mon, 11 Jul 2011 21:50:12 +0200, "B. B."
Post by B. B.
Dan moet eerst die student met iets komen, natuurlijk. Ik vraag me af
hoe hij een student aan de "Haagse Hogeschool" (?) zo gek heeft
gekregen. Zou hij die jongen betalen?
Dat moet haast wel. Ik ken er daar een paar ("Usenet? Wasdah?") en
Googlen kunnen ze allemaal. Dat gedaan hebbende op oom Alle moet je
toch wel ontzettend blond zijn om aan zo'n projectje te beginnen.
Post by B. B.
En heeft Van M. in dat geval wel
een geheimhoudingsbeding gemaakt? Voer voor de Volkskrant?
Die kotsen hem uit.
Post by B. B.
iemand anders doet het werk en Van M. wil met de eer gaan strijken. Het
is ten hemel schreiend.
Welnee joh. De sukkel fantaseert het bij elkaar en gelooft het zelf
nog ook. De Bende van Leusden komt nog eerder hier DIGgen dan dat een
student odyschrift bouwt. En tegen die tijd is de NoordZuidlijn hier
al zo lang in dienst dat die versleten en aan vervanging toe is.
Post by B. B.
Post by Rene
Voor een uitleg over hoe Word dat standaard doet hebben we jou niet
nodig.
Nee, een student van de Haagse Hogeschool =:)
Het kan natuurlijk zijn dat die Sjoerd heet ;-)
Ach nee, da's waar. Wij allemaal niet. LOL
B. B.
2011-07-11 20:30:14 UTC
Post by B. B.
[...]
Ach, een student die geld krijgt voor een afstudeerscriptie zal dat geen
probleem vinden. En vergeet niet dat veel studenten niet goed weten
waarop ze willen afstuderen. Ze willen dat iemand ze een idee aan de
hand doet.
Post by Rene
Post by B. B.
En heeft Van M. in dat geval wel
een geheimhoudingsbeding gemaakt? Voer voor de Volkskrant?
Die kotsen hem uit.
Precies, kunnen ze een leuk stukkie maken. "Hoe Oom Alle promoveerde".
Post by Rene
Post by B. B.
[...]
Maar de Zes van Leusden waren vrijwilligers. Die konden dingen zelf
bepalen. Een student moet afstuderen. Verstand op nul, "odyschrift" in
elkaar timmeren, diploma halen en dan naar Diemen voor de centjes. Het
lijkt me geen onwaarschijnlijk scenario. Sterker nog, ik ken
gelijkaardige scenario's.
Post by Rene
En tegen die tijd is de NoordZuidlijn hier al zo lang in dienst dat die
versleten en aan vervanging toe is.
Anders dan zekere AvM kan men niet meer twaalf jaar studeren. De lol is
er af. Er moet snel worden afgestudeerd. Nee, het kan best dat Van M.
een sluiproute gevonden heeft om "odyschrift" te laten maken.
Post by Rene
Post by B. B.
Post by Rene
Voor een uitleg over hoe Word dat standaard doet hebben we jou niet
nodig.
Nee, een student van de Haagse Hogeschool =:)
Het kan natuurlijk zijn dat die Sjoerd heet ;-)
LOL
Post by Rene
Post by B. B.
Post by Rene
[...]
Wachten, wachten...

Wat voor zou het zijn in Den Haag?
B. B.
Hopperman
2011-07-11 20:29:37 UTC
Voor Guus.

Ik zal het een keer uitleggen. Hoe krijg ik de letter a op mijn
scherm met behulp van de vier odytoetsen?

Ik druk op een van de toetsen, of op de vijfde starttoets.

Er verschijnen nu in vier blokken van vier maal 8 basistekens.
Linksboven in het eerste blok, bovenaan staat de letter a.

Ik toets nu de eerste odyroets in. Want ik moet nog verder
discrimineren met de toetsen tot ik de a kan kiezen.

Weer verschijnen er vier blokken met in ieder vak twee letters,
de eerste acht van het alfabet. Nu kies ik weer voor de eerste
odytoets, het blok linksboven met de a of de b.

Nu krijg ik een scherm met twee ingevulde keuzevlakken. Ik kan
nu voor de a of de b kiezen. Ik druk weer op de eerste toets
en daar verschijnt de letter a op mijn scherm.

En dit principe kun je uitbreiden naar bestanden, enzovoorts.
Een generiek systeem om een computer mee te bedienen. Logisch
natuurlijk dat je dit principe ook op een touchscreen kan
uitvoeren.

En dit dus bij een mininaal aantal functies. Wil je alfabetisch
in lijsten gaan zoeken dan zal je veel meer toetsen aan moeten
slaan.

Voor de rest verwijs ik naar alle kritiek die hier al breed
en gedetailleerd is gegeven. Daar sta ik helemaal achter.
Rene
2011-07-11 21:06:31 UTC
Post by Hopperman
Voor Guus.
(die van Flatert is volgens mij GuusT, met een t;-))
Post by Hopperman
Ik zal het een keer uitleggen. Hoe krijg ik de letter a op mijn
scherm met behulp van de vier odytoetsen?
Ik druk op een van de toetsen, of op de vijfde starttoets.
Yep, jet drukt op de vijfde van vier toetsen. Waarvan er ook nog eens
vier zijn gereserveerd voor speesjaale aksies. Maar ja, die zaten er
"in een verleden" nog niet in want zover kon De Denker niet vooruit
kijken. Enfin, da's toetsaanslag 1
Post by Hopperman
Er verschijnen nu in vier blokken van vier maal 8 basistekens.
Hohoho nou effe. Hoe weet Ody dat je nu "Latijnse lettertjes wilt gaan
doen"? Ody is zoooooo vreselijk universeel dat het Alles kan. Ook
Mandarijns. En Componeren, en Italiejaans koken. Metadateren.
Parafantaseren. Oud-Diemens Luchtfietsen. You name it en Ody kan het!
(*) Maar geen gedachten lezen. Dus zul je moeten aanOdyen wat er moet
gaan gebeuren.

Laten we Alle terwille zijn en het voordeel van de twijfel gunnen. We
nemen aan dat de functie "Latijnse letters" op de eerste Odylaag
zit.en dus middels e1n toetsaanslag berikbaar. Toetsaanslag 2
Post by Hopperman
Linksboven in het eerste blok, bovenaan staat de letter a.
Da's 3
Post by Hopperman
[...]
Da's 4
Post by Hopperman
Nu krijg ik een scherm met twee ingevulde keuzevlakken. Ik kan
nu voor de a of de b kiezen. Ik druk weer op de eerste toets
en daar verschijnt de letter a op mijn scherm.
Da's 5
Post by Hopperman
En dit principe kun je uitbreiden naar bestanden, enzovoorts.
Een generiek systeem om een computer mee te bedienen. Logisch
natuurlijk dat je dit principe ook op een touchscreen kan
uitvoeren.
Nou, als ik haastig tiep dan sla ik er op m'n aaifoon wel eens een
lettertje naast hoor. Dan tik ik toch liever voor iedere letter 4 of
5 keer ergens op. Gaat veel sneller. Heus. Echt waar. Serieus. Beter
voor de RSI ook, want ik mag m'n pols niet bewegen van oom Alle.

Onee. ik begrijp het niet. Da's waar ook.

Ik realiseer me net dat ik al jaren geleden toetsenborden heb gezien
waarvan iedere toets een klein LCD'tje was. Nix geen Odykaart,,
Odysjabloon of OdyBord-voor-de-kop nodig. Op zie manier wordt zelfs
het scherm nog obsolete.

(Let op: Deze post kan sporen van sarcasme bevatten!)

(^) de usenetmodule is niet helemaal optimaal, kwooten en citeren gaat
er niet mee.
Hopperman
2011-07-11 21:27:51 UTC
Post by Rene
Post by Hopperman
Voor Guus.
(die van Flatert is volgens mij GuusT, met een t;-))
Ja, dat weet ik, maar toch Guus.

Ik zie een verband tussen onderstaande posting en vragen en het niet
beantwoorden daarvan en hoe plotseling student Guus uit de hoge hoed
wordt getoverd. Het gesprek is hier inderdaad helemaal vastgelopen.
Post by Rene
Post by Hopperman
Jij weet namelijk op jouw beurt te weinig
van Odyschrift. Het lukt mij niet je daarover bij te praten. Wat ik
erover zeg is nog wat abstract, dus het is wel te begrijp dat het mij
niet lukt.
Dat is het probleem niet. Je moet nou zo langzamerhand toch wel
doorhebben dat het allemaal zo ingewikkeld niet is, je bent echt geen
genie hoor. Het probleem is dat er zo weinig van overblijft zonder de
opblazerij.
Het is alleen jammer dat je zo vast zit aan het heersende
Post by Hopperman
paradigma, dat je geen ruimte laat voor enige twijfel. Zo loopt ons
gesprek vast.
Ik heb je al eerder gevraagd wat dat nieuwe paradigma dan is. Zie voor
wat een paradigma is, de definitie daarvan. De gedachte op gebruik te
maken van de eigenschap "richting" van krasjes op het scherm is geen
paradigma, gewoon een ideetje, en het levert niks nieuws op. Je claims
dat er van alles beter mee gaat kun je ook niet waarmaken, alles wat
je weet te verzinnen kan allang op andere manieren, en zelfs al zou je
in speciaal daarop toegespitste omstandigheden op onderdelen
efficientiewinst kunnen bereiken, dan nog is het niet haalbaar omdat
je systeem eisen stelt, en kosten en moeite met zich meebrengt die
niemand voor de geclaimde voordelen over gaat hebben.
Er zitten hier mensen met veel meer verstand van deze zaken dan jij
hebt. Daar bluf je je gewoon nooit doorheen met "te abstract", het is
juist vooral te simpel. Je zal met iets beters moeten komen.
Maarten van Tilburg
2011-07-11 21:01:25 UTC
Post by B. B.
Dan moet eerst die student met iets komen, natuurlijk. Ik vraag me af
hoe hij een student aan de "Haagse Hogeschool" (?) /
Dat is waarschijnlijk de samenvoeging van wat vroeger de HTS van Den
Haag was en de HTS Rijswijk. misschien nog meer. Als ik het goed
begrijp zit het tegenwoordig in Delft, op een grote campus. Mogelijk
hoort de oude TH Delft er ook bij, al is dat tegenwoordig
opgewaardeerd naar universiteit.
Post by B. B.
/zo gek heeft
gekregen.
Ik was destijds docent aan de HTS Rijswijk, en had wel eens
afstudeerprojecten te begeleiden. Als het goed is, wordt er veel werk
van gemaakt, niet alleen het onderzoek zelf, een maand of 3 meen ik,
maar ook het verslag wat je zou kunnen zien als een proefschrift, en
wat ook verdedigd moet worden tegen een comissie. Als we ervan uitgaat
dat die student een technische studie volgt, meer praktijjkgericht dan
je vaak bij een universitaire studie hebt, vraag je je af wat zo´n
vent/vrouw eigenlijk zou kunnen leren van AvM, die elk technisch en
praktisch inzicht lijkt te ontberen. Ik vrees dat vhet weer eens
omgekeerd wordt: AvM leert van de student. Dat kan uiteraard niet de
bedoeling zijn, dus laten we hopen dat de begeleidingsdocenten dit
onderkennen.
Post by B. B.
Zou hij die jongen betalen? /
Dat is wel gebruikelijk, maar het is bij mijn weten geen
arbeidscontract.
Post by B. B.
En heeft Van M. in dat geval wel
een geheimhoudingsbeding gemaakt? /
Veel bedrijven (zoals Philips) doen dat wel.
Post by B. B.
Voer voor de Volkskrant?
Eerder voor de inspectie. Je hoort geen ondermaatse ingenieurs af te
leveren. Maar ik heb ook wel eens een afstudeerproject hopeloos zien
mislukken, wat je dan kan doen is een verslag schrijven _waarom_ het
niet ging.
ja
Rene
2011-07-11 21:10:55 UTC
On Mon, 11 Jul 2011 14:01:25 -0700 (PDT), Maarten van Tilburg
Post by Maarten van Tilburg
Post by B. B.
[...]
In het Laakkwartier, achter Station HS, zit (ook) iets van de Haagse
Hogeschool waar ITopleidingen gedaan worden.
Hopperman
2011-07-11 19:05:57 UTC
Post by Alle van Meeteren
[...]
Eindelijk komt Van Meeteren met een concreet idee voor de odytoetsen en
dat wordt ook concreet onderuitgeschoffeld. Het is nog wachten op een
antwoord, maar het wordt hem kennelijk weer te heet onder de voeten.
Antwoorden worden niet voor 2012 gegeven. Triest om daar een
geinteresseerde student bij te betrekken en dit te fantaseren.
B. B.
2011-07-11 19:26:41 UTC
Op 11-7-2011 20:51, Alle van Meeteren:

[knip]
Post by Alle van Meeteren
[...]
Kijk eens aan, iemand anders gaat het werk doen! Maar ja, als die
student "odyschrift" ontwikkelt, hoe kan Van M. er dan nog op promoveren?
Post by Alle van Meeteren
Maar voor dat
tijdstip wil ik het prototype niet plompverloren aan de openbaarheid
prijs geven.
Nee, eerst moet die student aan het werk.

[knip]
B. B.
B. B.
2011-07-11 18:42:57 UTC
[knip]
Post by Alle van Meeteren
Odyschrift is overal toepasbaar, maar dat zal niet het antwoord zijn
dat je zoekt.
Overal toepasbaar...
Post by Alle van Meeteren
Het prototype dat ik maak versnelt en vereenvoudigt de
interface van een tekstverwerker (Word) Het is bedoeld voor iemand
die Word gebruikt voor een beperkt en overzichtelijk aantal acties.
...voor een beperkt aantal acties in Word.
Post by Alle van Meeteren
Is dat de toepassing waarover je zou willen horen?
Er bestaan toch allang macro's voor Word?
Post by Alle van Meeteren
Wat mag ik van je verwachten als je ervan overtuigd raakt dat er
zinvolle toepassingen zijn voor Odyschrift?
Waarom zou hij toch zo vaak deze bizarre vraag stellen?
B. B.
Jabby
2011-07-11 19:22:03 UTC
Post by Alle van Meeteren